Detta var min . . .

..... JUL.


Redan i flera år har jag sagt till mig själv att jag ska fira jul med min mormor
och morfar för man vet aldrig när det kan vara sista gången. Men varje år har
vi åkt på semester då min kille kan vara ledig. Men i år gjorde vi om planerna
och jag fick min jul med de två som betyder mest i mitt liv. Mormor är 83 samt
morfar fyller 82. Det är inte illa pinkat. Och då har de varit med om kriget, om
ryssarna som tog sig in i Estland, fattigdomen ja allt man kan tänka sig.
Och ibland känner jag mig äldre än dem och fattar ej varifrån de får all energi.

Det första morfar frågade var att ska vi ha en julgran ? Självklart ska vi det annars
är det ju ingen riktig jul. Så fick det bli. Och när jag såg den var den så pyttig den
kunde bli. Men det räckte. Så det var bara att plocka fram all pynt och klä den.
Vissa julkulor är över 100 år gamla och de är så vackra. Jag älskar att ta fram dem
för de påminner så mycket om min barndom.



Ja hur firar vi Estländare jul då ? Jo bland det första som åker fram på bordet är
Viru Valge. Ren estnisk sprit som man snapsar med. Och det gör man ej bara på
högtider utan även när man hälsar på folk. För mig är det för starkt så det blir bara
en snaps medans andra får tömma resten. Det är ej ofta man lämnar nåt kvar i
flaskan.



Jag nöjde mig med champange och cider som var mer i min smak.



Och vad finns på julbordet ? Vi firar jul likadant som i sverige fast ingen kalle då.
Julbord har vi inte utan det bjuds på stek eller blodkorv med lingonsylt.
Det var den godaste och saftigaste steken jag ätit på läääänge. Och ugns potäter.
 


Och efterrätt förstås . En god tårta.



Ett av mina favorit cider heter kiss. . . .



Och mera Champange . . .:-)

Saknar mina kära redan . . . .

Kommentarer
Postat av: Katja

Ser så mysigt ut. Mina släktingar kommer från gamla Öst-tyskland (DDR). Påminner massor om hur det var där.... Sitter o planerar nyårsmaten. :)

2008-12-27 @ 22:05:08
URL: http://lyckobringande.blogspot.com
Postat av: keit

Ja det e sant. Hade en kompis med mig vars föräldrar är från Tyskland hon kände sig som hemma. Jasså vad blir det för gott ?

2008-12-27 @ 22:12:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0