Bound feet

....... vi fortsätter med fot temat nämligen Binda fötter. En gammal tradition
som är väldigt nytt för mig och som jag aldrig hört talas om. I Kina som
är känt för även andra udda saker var det snyggt för unga kvinnor att ha
små fötter. Runt 1368 började man binda kvinnors fötter som sedan
blev en tradition. Jag skulle nog ej ha klarat av det eftersom det är en
plågsam och lång process som man redan började med i en tidig
ålder. Fötterna krossades med stenblock så man kunde forma fötterna
till rätt form. På den tiden var det ej så många kvinnor som jobbade och var
hemmafrun men i dagens läge skulle det ej fungera om man ej hade
det gott ställt. 1911 vart det förbjudet men det finns fortfarande frivilliga
som ger sig på det. Och ännu idag finns det en markad för det.









Jag är glad att jag bor i Sverige :-)

Kommentarer
Postat av: Anders

Men shit va läskigt det där såg ut!! ...

2009-01-18 @ 17:58:45
Postat av: Cat

Shiiit...=O

Det där låter ju helt sanslöst.. =/

Aj aj aj säger jag bara...=(



Snygg blogg btw! ;)

2009-01-19 @ 00:34:38
URL: http://cattitude.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0