Hur gör man ?

. . . . sushi. Simpelt brukar jag säga. Nu är jag inte ett proffs så
man får de perfekta bitarna men det funkar alldeles utmärkt.



Först så ska det vara antingen sushi eller gröt ris så det håller ihop. Helst så
ska man förbereda sushi riset dan innan samt hälla i risvinäger när riset är kokat.



Sen har man en gurka som man gröper ur samt skär i smala bitar så de
passar sushi pappret/algerna i längd. Man kan välja att göra rullar eller
bitar. Jah gör alltid både och. Här har jag tex valt lax, tonfisk, pilgrimsmussla
avocado, krasse och hälleflundra. Både i rullarna samt bitarna ska man
dra ett tunnt streck med wasabi så man får lite extra smak. Jag har även
gjort några med krasse i och det gav det extra lyft.



Det är också väldigt viktigt vad man har för soya. Som en av mina kompisar
som lärde mig laga sushi samt asiatisk mat sade. Allt som inte är Kikkoman
är ingen soya . . . Det är den soyan som gäller !



Tadaaaa . . . .Sushi ! Skulle kunna äta sushi varje dag :-)



Sen var vi på loppis och kolla vad jag hittade . . . en gammal sängram.
Precis en sån jag letat efter . . . dörren till en lada var öppen när vi körde
förbi och de hade loppis. . . var ju bara tvungen att stanna. Nu är det bara
en madrass som fattas.



Brevlåda har jag målat också  . . . självklart ska det vara fjärilar :-)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jösses vad du har hunnit med massor av saker i helgen, vad avis jag blir. Själv så har jag känt mig vissen å legat i soffan alt sängen hela söndagen :(

Kramiz

2009-07-27 @ 07:07:55
Postat av: Maria

Tack :)

Är en del kvar men rom bygdes inte på en dag :)

2009-07-28 @ 07:08:30
URL: http://xtremebeautynails.blogg.se/
Postat av: Linda Q

Undra om jag skulle våga mig på att göra egen sushi nån dag, hihi =)

Kul med loppis!

2009-07-28 @ 19:39:46
URL: http://lindaq.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0