Uppfostran !

Igår kväll hade jag en diskussion eller försökte ha en diskussion med en
kompis på msn tills hon logga ur sig. :-( Hon blev lack. Det handlade om
hunduppfostran. Hon gillade väl inte det jag sade och ännu mindre att
ta en diskussion. Jättetråkigt när folk inte kan diskutera utan att de blir sura.

Man behöver ju ej sura på varann eller osams man kan diskutera men inte alltid
tycka likadant.

I min familj har vi haft hundar sen jag va en liten bebbe. I Estland där jag kommer ifrån
så hade man oftast hundarna utomhus i kedja vilket jag inte alls tycker om nu när jag
tänker efter men så var det överallt. Mest för att de skulle vakta huset för det förekom
väldigt mycket inbrott. Jag glömmer aldrig när jag skulle gå till min kompis en morgon
på helgen för att leka. De hade en lång trappa upp till dörren. Hela trappan var fylld med
bloddroppar och när hon öppnade dörren så såg jag hennes mamma skura badrummet
där väggarna var helt blodiga.

De hade blivit rånade och hennes pappa svårt misshandlad inne i badrummet. Hela huset
var upp och nervänt. Soffan var sönderskuren för rånarna trodde de gömt pengar i soffan.
Och henne och mamman hade de bundit. Fatta vilken sjuk situation. Efter den dan har de
alltid haft en stoooor hund utanför huset.

Men nog om det det skulle ju handla om hunduppfostran. Just nu har jag 3 små och
även de måste uppfostras vilket jag tycker vi lyckats rätt bra med. Ibland kan Puff fortfarande
smita iväg för att göra sina behov så ingen ser han men annars så sköter de sig rätt bra.

Igår pratade jag på msn med en kompis som också har två små. Och dem har inte lärt sig
ett och annat fast de börjar komma upp i åldarna. De kissar fortfarande inne. Har kissat i
vår säng också 4 gånger vilket jag inte tycker är så trevligt. Och så kan hon inte lämna dem
ensamma. Inte ens gå till affären för att handla för då skäller de och grannarna klagar.

Visst man kan ej lämna dem hur länge som helst men när jag köpt en hund det första
jag gjort är att tränat dem direkt att vara ensamma efter att de kommit tillrätta i sitt nya
hem efter nån vecka. Jag tror att man ska göra det ganska snabbt så de lär sig det.
Även det där med kisseriet. Säger till på skarpen. En bra metod är att lägga nosen 
ovanför kisset eller lyfta upp dem och säga VAD GÖR DU med skarp röst eller NEJ.
Och titta dem djupt i ögonen. Till slut så vänder de bort blicken och då har de förstått
och medger att de gjort fel. Hon tycker att det är en uråldrig metod och det får man inte
använda på hundarna. Men när man bläddrar runt på Agria och söker på uppfostran så
säger det likadant. Bara för att man har hund ska ju ej de styra ens liv. De måste uppfostras
ju och veta vad som är rätt och fel.

Så är det ju med barn också. Uppfostrar man ej dem så gör det ju vad de vill. Eller har jag fel ?

Hur uppfostrar du en hund ? Har du några bra tips som jag kan vidarebefodra kanske ?

Kommentarer
Postat av: Suss

man ska INTE ensamträna en valp det första man gör! Valpen ska under 2 veckor få hitta sin trygghet hos sin nya familj, det är ju en otroligt omtumlande tid. men som du säger så visst SKA man ensamträna hundarna, dock inte under dom två första veckorna, och även under dom två första veckorna ska man helst inte ha så många besök heller för det kan vara jobbigt för lilla valpen.



jag har hört att man INTE ska trycka nosen i kisset, fick höra om en teknik och det funkar för mig, min 1åriga chihuahua är rumsren. När hon kissade innne, så om jag hann lyfte jag upp henne (dom slutar kissa då..) och gick ut, hann jag inte lyfta henne så ignorerade jag henne helt enkelt. och när hon väl gjorde någonting ute så berömde jag henne och gav henne godis.

Jag tror den metoden är bättre faktiskt för man ska helst inte skälla på en valp som gör sina behov för dom kan blir rädda för att göra det runt människor, och det vill man ju inte! självklart gäller inte detta alla hundar utan många blir aldrig rädda för något, men varför chansa?



det var mina åsikter om det :)

2009-02-01 @ 11:36:17
URL: http://sussiessaga.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jag tycker att alltför många hundägare behandlar sina hundar som småbebisar, låter dem tigga vid matbordet och gnälla och skälla och hoppa som de vill. Med småhundar är det ju ingenting man bryr sig speciellt mycket om, men en lyckligt studsande bullmastiff kanske inte är lika roligt!



Jag tror också att hundar ska läras genom skam, det låter rätt hemskt men det har fungerat jättebra med våra hundar. Om de ser att de gör fel och att matte/husse blir besviken så skäms det och våra hundar gör inte om dumheter. Man ska ju inte flippa ut totalt såklart men liksom säga ifrån, markera liksom.

Har du sett Dog Whisperer på tv4+? Han är SKITBRA! :3

2009-02-01 @ 14:13:57
URL: http://highschoolhellcat.blogg.se/
Postat av: pella din stammisläsare

hej...

varför är det så att vissa inte kan ta man inte tycker lika om saker? jag börjar tro detta är typiskt svenskt snart... (är helsvensk själv) inget ont menat men vi är speciella... ler

Jag har en dvärgschnauzertjej SVEA 3,5 år underbar är hon :) När jag skaffade henne så var det kan jag tänka mej som att skaffa barn en omställning mycke jobb i början mycket gratis i längden.... Jag ställde klockan på natten för att ta ut henne på gräset så hon fick kissa sen in igen somna om och ju fler dagar som gick ju fler timmar emellan det sista jag gjorde var ut med svea det första jag gjorde var ut med svea varje dag tills det satt att hon fatta kissa och bajja ute och det gick snabbt några veckor sen helt rumsren!!!! Det handlar om rutiner.... Jag vet att det låter jobbigt ställa klockan man man har ju tagit sej an det lilla livet och vem vill ha en hund som gör sina behov inne INGEN antar jag.... det ligger ju inte ens i deras natur.... Sen vad gäller lämna själv det gjorde jag första dagen en minut (stod utanför dörren) sen ökade jag genom gå ner och ut några minuter sen mer och mer för varje dag och det går galant!! Lycka till hoppas mina tips kan vara till nytta någons hem kramar pella

2009-02-01 @ 14:27:12
Postat av: Katja

Min syrra har haft hund-utbildningar i säkert 20 år. Gå in på hennes sida som jag länkar till där. Ställ frågor så svarar hon säkert. Hon är grym på hunduppfostran och lydnads-träning mm.. :)

2009-02-01 @ 23:20:46
URL: http://lyckobringande.blogspot.com
Postat av: Keit

Taaack tjejor för era kommentarer jättekul att höra åsikter. Ääääntligen. Det var fler som hade skrivit men under natten så var det underhåll av bloggen och dessa kommentarera har bara försvunnit i luften... Hjääälp så synd. Om ni läser detta så skriv gärna igen :-)

2009-02-02 @ 08:51:43
URL: http://vackranaglaristhlm.blogg.se/
Postat av: Anja

Ja alla försvann...grrr.

Jag börjar dagen med en lååååååååååååång promenix iallafall då det sen bara bir små korta på dagen sen blir det en lång efter jobbet. För många små korta promenixer tror jag kan va ett stort problem.... dom måste få ordentligt med motion å stimmulans...

2009-02-02 @ 17:57:02
URL: http://nagelterapeut.blogg.se/
Postat av: Anja

även små hundar behöver långa promenader...Många som har små TROR att dom inte orkar bara för att dom är små...det är inte fallet....dom orkar många km tro mig :)

2009-02-05 @ 06:33:09
URL: http://nagelterapeut.blogg.se/
Postat av: keit

Anja - Ja uuu ja det är super viktigt. Man ska behandla de små precis som stora. Det har jag alltid gjort. De behöver bus och lek. Brukar gå riktigt långa promenader så de verkligen får sin motion. Har du promenerat på långholmen nån gång ? Det ät såå vackert ...

2009-02-05 @ 07:19:30
URL: http://vackranaglaristhlm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0